Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 15 mars 2013


Kyckling- och mangogratäng med sting i

Härliga fredag är här! Idag var det åter igen dags för en maträtt med frukt i. Ni kanske tycker jag är lite enkelspårig, men jag kan inte låta bli att stoppa frukt i maten för det är så otroligt gott! Lite fredagsslö så där, då passar det bra med en allt-i-ett-gratäng. De är väldigt praktiska. Dels går de snabbt att förbereda och medan gratängen gräddar hinner man röja undan i köket och kanske t.o.m. ta sig ett glas vin ;)
 
ps, ta mer mango chutney och sambal oelek om ni vill ha mer sting i. Min är lagom familjevänlig!

3 dl ris
1 grillad kyckling
250 g mango
1 röd paprika
3 dl grädde
1 dl mango chutney
1 tsk curry
1½ tsk sambal oelek
1 vitlöksklyfta, pressade
Salt och vitpeppar

1. Koka riset.

2. Sätt ugnen på 200 grader.

3. Rensa och dela kycklingen i bitar. Strimla paprikan. Skär mangon i bitar (man kan även använda frysen mango i bitar. Låt den då tina innan tillagning).

4. Fördela riset i botten på en ugnsform. Strö över kyckling, paprika och mango.

5. Vispa grädden. Rör sen ner mango chutney, curry, sambal oelek och vitlök.  Smaka av med salt och vitpeppar. Klicka ut i gratängformen och bred ut så det täcker hela formen.

6. Grädda i ugnen i ca 20-25 minuter.


Inga kommentarer: