Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 22 mars 2013



Kycklingwok med cashewnötter

Här kommer recept på en enkel wok som man snor ihop på en 20 minuter. Har man ingen wokpanna går det lika bra med en stekpanna med höga kanter. Krydda med mer chiliflakes om ni vill ha woken mer kryddstark. Givetvis går det lika bra med färsk chili, jag använder chiliflakes för det är behändigt. Använd två stekspadar och vänd konstant på woken under tiden den wokas/steks.

4 portioner äggnudlar
3 kycklingfiléer
1 gul lök
2 vitlöksklyftor eller 1 solo
1 krm chiliflakes
1 röd paprika
1 zucchini
150 g sockerärtor
1 dl cashewnötter
4 msk soja
1½ msk sesamolja
1 lime

1. Koka nudlar. Ställ åt sidan när de är klara.

2. Strimla kycklingfiléerna.

3. Skala och strimla löken. Skala och finhacka vitlöken.

4. Skär av ändarna på zucchinin. Dela den på längden och gröp ur kärnorna. Skär i stavar.

5. Halvera sockerärtorna på längden.

6. Woka eller stek kycklingen på hög värme i olja i 1 till 2 minuter. Låt vitlöken och chiliflakes steka med i 30 sekunder. Lägg åt sidan i en bunke.

7. Woka eller stek zucchini och paprika på hög värme i några minuter i olja. Tillsätt sockerärtor och nötter och stek i ytterligare några minuter.

8. Häll tillbaks kycklingblandningen. Tillsätt soja, sesamolja och limesaft. Häll i nudlarna och låt allt bli varmt.

Inga kommentarer: