Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 30 mars 2013



Ugnsstekt marinerad lammstek


Lamm hör påsken till så idag var det dags för en präktig lammstek! Marinera den länge, gärna över natten. Steken blir saftig och god. Vi gillar blodigt kött så jag tar ut steken på 63 grader. Potatiskaka och rödvinssås är gott till. 

1½ kg benfri lammstek
Salt och svartpeppar
2 zucchini
2 röda paprikor
Färsk rosmarin, hackad

Marinad
3½ dl rött vin
1 dl olivoja
2 msk honung
5 vitlöksklyftor, pressade
1 tsk svartpeppar

1. Blanda ingredienserna till marinaden i en bunke (eller i dubbla plastpåsar). Lägg i lammsteken och täck med plastfolie. Vänd steken efter nån timme. Låt marinera  i kylskåpet i  minst 4 timmar, gärna längre.

2. Sätt ugnen på 175 grader.

3. Ta steken ur marinaden och lägg den i en långpanna. Salta och peppra. Stick in en ugnstermometer så spetsen hamnar i den tjockaste delen. Spara marinaden.

4. Skär zucchinin i skivor och paprikan i bitar. Lägg runt steken. Krydda med rosmarin.  

5. Stek i nedre delen av ugnen tills innertemperaturen är 60-70 grader beroende på hur genomstekt du vill ha det. Ös på marinad efter halva tiden. 

6. Ta ut steken och låt den vila under aluminiumfolie i 10-15 minuter.




Inga kommentarer: