Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 1 mars 2013




Kycklingfrikadeller i tomatsås med rostade pinjenötter


Ett av mina favoritrecept är frikadeller i tomatsås.  Den här gången provade jag att göra dem med kyckling  och det var minsann en bra idé. Jag använde inte färdig kycklingfärs utan skar kycklingfilé i bitar och körde  till färs i matberedaren. Vi åt gnocchi till den här gången, men färsk pasta är också jättegott till.

500 g kycklingfärs
100 g grön pesto
½ dl ströbröd

Salt och svartpeppar
4 vitlöksklyftor
800 g passerade tomater 

1 dl vatten
1-2 msk honung
2 citroner, zesten av båda, saften av 1
75 g pinjenötter

1. Rör ihop kycklingfärsen med pesto och ströbröd. Salta och peppra ordentligt.

2. Hacka vitlöken fint och fräs den i lite olivolja i en gryta. Slå på tomater och vatten.

3. Tvätta citronerna väl och zesta av det yttersta gula skalet. Pressa saften ur den ena. Tillsätt zest och citronsaft till tomatsåsen, smaka av med honung, salt och svartpeppar.

4. Trilla små frikadeller av färsen och släpp ner i den puttrande tomatsåsen. Skaka försiktigt kastrullen så att alla frikadeller täcks av sås. Koka frikadellerna ett par minuter. Se till att de blir helt genomkokta.

5. Rosta under tiden pinjenötterna lätt i torr stekpanna.

Inga kommentarer: