Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 21 mars 2013



Ugnsstekt falukorv med medelhavskänsla

Ugnsstekt falukorv är jättegott. Här kommer recept på en lite annorlunda fyllning än man kanske är van vid.  Som grädden på moset så är rätten vackert färgglad. Och på tal om mos så är hemmagjord potatismos väldigt gott, se separat recept.

1 falukorvring
1 zucchini
1 röd lök
200 g grillad paprika
1 bit mozzarella
Riven ost
½ dl olivolja
1 dl färsk basilika, hackad
Salt
Svartpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skär korvringen i två halvor. Skär djupa snitt  nästan genom korven med några cm mellanrum. Lägg halvorna i en smord ugnsform.

3. Skiva zucchinin och stick en skiva i varje korvsnitt.

4. Skär paprika och mozzarella i mindre bitar och stick in i snitten.

5. Skala och skär rödlöken i klyftor. Fördela runt korven tillsammans med resterande zucchini och paprika.

6. Strö lite riven ost över korven.

7. Blanda olivolja, basilika, salt och svartpeppar och häll det över korv och grönsaker.

8. Gratinera mitt i ugnen i ca 20 minuter.




Inga kommentarer: