Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 25 mars 2013



Frasvåfflor

Våfflor till middag idag. Måste erkänna att jag inte tycker våfflor är "riktigt" mat, mer som mellis, men ibland får man ge med sig. Och vilken bättre dag finns det att äta våfflor än på våffeldagen? Idag var dessutom maken borta och det var ju bra för våfflor är ingen mat för en vuxen karl! Det här receptet är en blandning av Leila Lindholms och Per Morbergs. Det ger ca 10 väldigt frasiga våfflor. Barnen åt dem med rårörda jordgubbar och grädde. Jag åt med creme fraiche, röd lök, stenbitsrom och kallrökt lax.

4 dl vetemjöl, nätt
2 dl mineralvatten
en gnutta salt
4 dl vispgrädde
1 msk smör, smält/flytande

1. Vispa grädden hårt i en bunke.

2. Rör ihop mjöl, salt och mineralvatten till en slät smet.

3. Rör ner smöret i smeten och vänd sen ner grädden.

4. Grädda i våffeljärn.

Inga kommentarer: