Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 13 mars 2013


Baconlindade köttfärsjärpar

Jag stoppade lite ditt och datt i smeten till järparna och lindade in dem i bacon. Det blev ju jättegott det! Jag gjorde en gräddsås av stekskyn och serverade kokt potatis till.

½ dl äppelcidervinäger
1 dl mjölk
1 dl havregryn
800 g köttfärs
1 vitlöksklyfta, pressad
1½ tsk sambal oelek
1 msk persilja, hackad
½ tsk malen koriander
1 tsk lökpulver
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
2 paket bacon

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Rör ihop äppelcidervinäger, mjölk och havregryn i en bunke. Låt svälla i 5 minuter.

3. Blanda ner resten av ingredienserna förutom bacon. Blanda inte för länge för då blir köttfärsen trådig. Stek gärna en provbit och se om det behövs mer kryddor.

4. Forma färsen till järpar och rulla in dem i bacon. 

5. Bryn järparna runt om i en stekpanna i smör och lägg sen över dem i en ugnform.

5. Stek färdigt i ugnen, ca 10 minuter.

Inga kommentarer: