Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 4 mars 2013



Kycklingsoppa...eller gryta... eller kanske soppgryta
med ris och ingefära


Känner att jag snöat in på kyckling nu. Men så blir det ibland, och än har vi inte fått fjädrar! Receptet som är bas till den här rätten är en soppa där man använder kokt ris. Jag använder okokt ris och då måste man ha mer vatten. Men trots att jag lägger till mer vatten kan man inte med all välvilja i världen kalla det för soppa. Nä, det är nåt mellanting mellan gryta och soppa, lite liknande risotto. Det må inte se vidare gott ut, men är förvånande nog riktigt gott =)

300 g kyckling
1 gul lök
2 stora morötter
1½ l vatten
2½ dl matlagningsgrädde
2 grönsaksbuljongtärningar
3 dl basmatiris
2 msk riven ingefära
2½ tsk soja
½ dl hackad färsk persilja
Salt och svartpeppar

1. Skala och hacka löken. Fräs i smör i en stor gryta.

2. Skala och hacka morötterna. Lägg ner i grytan.

3. Häll 1 liter vatten och grädden i grytan. Smula ner buljongtärningarna och häll i riset. Koka upp och låt puttra i 15 minuter.

4. Dela kycklingen i mindre bitar och fräs dem i smör i en stekpanna. Lägg ner i grytan.

5.Häll på resterande vatten.Tillsätt ingefära, persilja och soja. Smaka av med salt och svartpeppar och kanske mer ingefära. Låt koka i 5 minuter till.

Inga kommentarer: