Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 26 mars 2013


Spagetti med tonfisk och citron

Mums vad gott! Makens kommentar var - det smakar ju inte ens tonfisk! Det smakar fräscht, vilket är trevligt efter gårdagens feta våfflor, av syrlig citron med lite sting av chili. Barnen tyckte det var lite för mycket chili så de blandade ner creme fraiche, vilket de tyckte blev jättegott. När jag inte hittade bladpersilja i två affärer gav jag upp och köpte vanlig kruspersilja, och det funkade bra.

400 g spagetti
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
3 msk olivolja
2 tsk chiliflakes (smaka dig fram!)
2 burkar tonfisk i olja à 185 g
1 citron, rivet skal och saft
2 dl hackad bladpersilja
2 dl riven parmesanost
Flingsalt

1. Koka spagetti. Låt den rinna av men spara 1 dl av kokvattnet.

2. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs mjuk i olja i en stor stekpanna. Tillsätt chiliflakes, tonfisken med oljan i burkarna, citronskal och saft, bladpersilja och ost. Smaka av med salt.

3. Vänd ner spagettin och kokvattnet i tonfisksåsen. Låt vila nån minut under lock innan servering.

Inga kommentarer: