Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 10 mars 2013



Chocolat chip cheesecake med 
nougat och hallon


Det här receptet hittade jag på en matblogg och tyckte att det lät helt fantastiskt gott. Jag är ingen efterrättstjej...eller jo det är ju precis vad jag är det, jag älskar efterrätter, men jag gillar bara inte att själv göra dem. Och jag är lite allergisk mot krångliga recept med en massa olika steg, men tyckte trots det att det här lät värt att pröva. Jag kom fram till att man måste ha en massa bunkar, tålamod och gilla att diska. Dessutom måste man ha gott om tid för tre timmar i frysen räcker inte. Efter dubbla tiden var fyllningen fortfarande lös. Resterna fick åka tillbaks i frysen och dag två var fyllningen betydligt bättre medan kakbotten var stenhård. Kakbotten var förrästen en egen historia den med. Efter 12 minuter var den helt lös. Inte en chans att man skulle kunna stjälpa ur den ur formen. Det fick grädda i ytterligare 6 minuter, med slutresultat att den blev lite för hård...jaha ja.. 

Var det värt besväret då? Smaken var visserligen jättegod, men jag har gjort andra cheescake som varit betydligt lättare att göra och minst lika goda, så nja. Om nån därute provar den och lyckas bättre än mig så får du gärna lämna en kommentar :)

Kakbotten
50 g smör, rumstempererat
1 dl farinsocker
2 msk strösocker
½ tsk vaniljsocker
3/4 dl vetemjöl
1 krm salt
1 krm bikarbonat
1 3/4 dl havregryn
100 g mörk choklad, hackad (jag tog med hallon i)

Fyllning
3 äggulor + 3 äggvitor
2 dl strösocker
½ tsk vaniljsocker
½ krm salt
200 g philadelphiaost
3 dl vispgrädde
100 g nougat

Till servering
4 dl Hallon
2 msk strösocker

1.Kakbotten - sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör, farinsocker, strösocker och vaniljsocker till en krämig smet.

2. Rör ner havregryn och ägg i smeten. Blanda vetemjöl med salt och bikarbonat och rör sen ner det i smeten.

3. Tryck ut smeten i en smord form med avtagbar kant. Grädda i ca 12 minuter mitt i ugnen (tog längre tid för mig, 18-20 minuter kanske).

4. Stjälp försiktigt upp kakan på ett fat. Klä formen med ugnsfilm och lägg tillbaks kakan i formen. (Ehhh...när den är varm eller? Jag lät den kallna lite först)

5. Fyllning - vispa äggulor, socker, vaniljsocker och salt vitt och poröst. Tillsätt philadelhiaosten och vispa ytterligare nån minut.

6. Vispa grädden och vänd ner den i ostsmeten.

7. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner i ostsmeten.

8. Bred lite av fyllningen på botten. Hyvla över några skivor nougat och upprepa sen två gånger till. 

9. Frys in cheesecaken i ca 3 timmar (min behövde längre tid!). Den ska vara halvfrysen vid servering.

10. Rör hallon och socker tills sockret är helt upplöst. Servera till cheesecaken.









Inga kommentarer: